Hauk og due

Tema: Næringskjeder

Kompetansemål:

  • Etter 2. trinn: utforske et naturområde i nærmiljøet og beskrive hvordan noen organismer er tilpasset området og hverandre

  • Etter 7. trinn: utforske og beskrive ulike næringsnett og bruke dette til å diskutere samspill i naturen

Gjennomføring:

Deltakere: 6–30

Slik gjør dere:

1.     Roller og plassering:

o   Én deltaker er «Hauk» og står midt i området.

o   Én deltaker er «Duemamma» og står i den ene enden av banen.

o   Resten av deltakerne er «Dueunger» og står i den motsatte enden – lengst unna duemamma.

2.     Forberedelser:

o   Leken krever et åpent område, som en gymsal, gresslette eller skolegård.

o   Marker en startlinje for dueungene og en mållinje hos duemamma, med god avstand (ca. 15–30 meter).

o   Haukens område er i midten av banen.

3.     Start leken:

o   Leken starter med følgende dialog mellom duemamma og dueungene:

  1. Duemamma roper: «Alle mine duer, kom hjem, kom hjem!»

  2. Dueungene svarer: «Vi tør ikke, for hauken tar oss!»

  3. Duemamma roper tilbake: «Kom likevel!»

o   Når «kom likevel» ropes, må alle dueungene løpe over til duemamma uten å bli tatt av hauken.

o   Haukens oppgave er å fange så mange duer som mulig.

4.     Regler for fangst:

o   Dueunger som blir tatt av hauken under løpet, blir selv hauker og blir med midt i banen i neste runde.

o   Det blir da flere og flere hauker for hver runde.

5.     Slutt på leken:

o   Leken fortsetter til det bare er én dueunge igjen som ikke er tatt.

o   Den siste duen kan bli ny hauk, eller duemamma, i neste runde.

6.     Variasjon – Frøplukking:

o   Legg ut erteposer (eller lignende små gjenstander) spredt utover banen. Disse representerer frø.

o   Når dueungene løper mot duemamma, kan de prøve å plukke med seg ett frø på vei.

o   For å få poeng eller vinne, må dueungene både: Unngå å bli tatt av hauken og komme frem med frøet i hånden

o   Hvis en dueunge blir tatt etter å ha plukket opp et frø, må frøet legges tilbake der det ble funnet.

o   Dette legger til et mat- og overlevelsesmoment i leken, og gjør valgene mer strategiske.

Utstyr:

  • 2-3 vester

  • Eventuelt kjegler til å markere bane

Hvordan skape faglige koblinger:

Dueungene i leken representerer byttedyr, mens hauken representerer et rovdyr. Deltakerne kan erfare hvordan byttedyr må være raske, oppmerksomme og samarbeide for å unngå å bli fanget, og hvordan rovdyr må planlegge og bruke strategi for å lykkes i jakten.

Leken kan knyttes til næringskjeder i naturen:

o   Planter → Frøspisende fugler (byttedyr) → Rovfugl (f.eks. hauk)

Når flere duer blir tatt og selv blir hauker, illustreres hvordan balansen i økosystemet påvirkes hvis det blir for mange rovdyr eller byttedyrene forsvinner?

 

 

 

Refleksjonsspørsmål:

-       Hvorfor er det «hauken» som skal ta «duene», og ikke motsatt?

-       Hva skjer når en hauk tar en due?

-       Hvilke andre dyr i naturen er rovdyr?

-       Hvilke andre dyr i naturen er byttedyr?

-       Hva føltes vanskeligst i leken: å være due eller hauk? Hvorfor?

-       Når var det enkelt å «få tak i mat»?

 

 

Variasjon:

-       Hvorfor er det viktig for dueungene å hente med seg frø?

-       Hva kan skje i naturen hvis byttedyr ikke finner mat?