Hauk og due
Tema: Næringskjeder
Kompetansemål:
Etter 2. trinn: utforske et naturområde i nærmiljøet og beskrive hvordan noen organismer er tilpasset området og hverandre
Etter 7. trinn: utforske og beskrive ulike næringsnett og bruke dette til å diskutere samspill i naturen
Gjennomføring:
Deltakere: 6–30
Slik gjør dere:
1. Roller og plassering:
o Én deltaker er «Hauk» og står midt i området.
o Én deltaker er «Duemamma» og står i den ene enden av banen.
o Resten av deltakerne er «Dueunger» og står i den motsatte enden – lengst unna duemamma.
2. Forberedelser:
o Leken krever et åpent område, som en gymsal, gresslette eller skolegård.
o Marker en startlinje for dueungene og en mållinje hos duemamma, med god avstand (ca. 15–30 meter).
o Haukens område er i midten av banen.
3. Start leken:
o Leken starter med følgende dialog mellom duemamma og dueungene:
Duemamma roper: «Alle mine duer, kom hjem, kom hjem!»
Dueungene svarer: «Vi tør ikke, for hauken tar oss!»
Duemamma roper tilbake: «Kom likevel!»
o Når «kom likevel» ropes, må alle dueungene løpe over til duemamma uten å bli tatt av hauken.
o Haukens oppgave er å fange så mange duer som mulig.
4. Regler for fangst:
o Dueunger som blir tatt av hauken under løpet, blir selv hauker og blir med midt i banen i neste runde.
o Det blir da flere og flere hauker for hver runde.
5. Slutt på leken:
o Leken fortsetter til det bare er én dueunge igjen som ikke er tatt.
o Den siste duen kan bli ny hauk, eller duemamma, i neste runde.
6. Variasjon – Frøplukking:
o Legg ut erteposer (eller lignende små gjenstander) spredt utover banen. Disse representerer frø.
o Når dueungene løper mot duemamma, kan de prøve å plukke med seg ett frø på vei.
o For å få poeng eller vinne, må dueungene både: Unngå å bli tatt av hauken og komme frem med frøet i hånden
o Hvis en dueunge blir tatt etter å ha plukket opp et frø, må frøet legges tilbake der det ble funnet.
o Dette legger til et mat- og overlevelsesmoment i leken, og gjør valgene mer strategiske.
Utstyr:
2-3 vester
Eventuelt kjegler til å markere bane
Hvordan skape faglige koblinger:
Dueungene i leken representerer byttedyr, mens hauken representerer et rovdyr. Deltakerne kan erfare hvordan byttedyr må være raske, oppmerksomme og samarbeide for å unngå å bli fanget, og hvordan rovdyr må planlegge og bruke strategi for å lykkes i jakten.
Leken kan knyttes til næringskjeder i naturen:
o Planter → Frøspisende fugler (byttedyr) → Rovfugl (f.eks. hauk)
Når flere duer blir tatt og selv blir hauker, illustreres hvordan balansen i økosystemet påvirkes hvis det blir for mange rovdyr eller byttedyrene forsvinner?
Refleksjonsspørsmål:
- Hvorfor er det «hauken» som skal ta «duene», og ikke motsatt?
- Hva skjer når en hauk tar en due?
- Hvilke andre dyr i naturen er rovdyr?
- Hvilke andre dyr i naturen er byttedyr?
- Hva føltes vanskeligst i leken: å være due eller hauk? Hvorfor?
- Når var det enkelt å «få tak i mat»?
Variasjon:
- Hvorfor er det viktig for dueungene å hente med seg frø?
- Hva kan skje i naturen hvis byttedyr ikke finner mat?