Natt og dag
Tema: Verdensrommet, livet på jorda
Kompetansemål:
Etter 4. trinn:
Sammenligne modeller med observasjoner og samtale om hvorfor vi bruker modeller i naturfag
Etter 7. trinn:
Beskrive og visualisere hvordan døgn, månefaser og årstider oppstår, og samtale om hvordan dette påvirker livet på jorda
Bruke og vurdere modeller som representerer fenomener man ikke kan observere direkte, og gjøre rede for hvorfor det brukes modeller i naturfag.
Gjennomføring:
Deltakere: 4-10
To måter å spille på:
1. Poengspill:
o Hver gang det er dag på punktet ved «Stopp», får planeten 1 poeng.
2. Utslagspill:
o Dersom punktet er i natt (ikke synlig), ryker planeten ut.
Slik gjør dere:
1. Roller og plassering:
o Én deltaker eller lærer er Sola, og stiller seg midt i ringen. Sola kan bruke lommelykt for å symbolisere sollys.
o De andre deltakerne er planeter, og skal bevege seg i bane rundt Sola.
2. Forberedelser:
o Baner kan tegnes med kritt på bakken (én bane per planet).
o Hver planet velger et punkt på kroppen (f.eks. panne, albue). Dette kan markeres med teip eller ved å peke med en finger.
3. Start leken:
o Sola lukker øynene og sier «Start».
o Planetene begynner å rotere rundt seg selv, samtidig som de går i bane rundt Sola.
o Når Sola sier «Stopp», fryser alle.
4. Vurdering av dag/natt:
o Målet for planetene: Det valgte punktet skal være i dagslys.
Med lommelykt: Lyset må treffe punktet.
Uten lommelykt: Punktet må være synlig for Sola.
o Sola kan snu seg rundt, men må stå på samme sted.
5. Solformørkelse-regel (ekstraelement):
o Hvis planetens valgte punkt blir skygget av en annen planet, skjer det en solformørkelse.
o Da bytter de to planetene bane (i stedet for å ryke ut eller få poeng).
Utstyr:
Ikke noe utstyr nødvendig.
For visualisering:
o Teip til markering
o Kritt
o Lommelykt
Hvordan skape faglige koblinger:
Forklaring av representasjon:
Elevene modellerer hvordan planetene kretser om seg selv og om sola. For hver runde må elevene reflektere over hvordan deres punkt er posisjonert i forhold til sola, og om dette vil bety at det er natt eller dag. Det kan bidra til å gi forståelse for at dagslys kommer av at man er vendt mot sola.
Aktuelle begreper:
o Planet
o Sol
o Solsystem
o Gå i bane/kretse
o År
o Døgn
Refleksjonsspørsmål:
o Hvorfor er det ikke alltid dag samtidig på alle planetene?
o Hvorfor kan det være dag i Norge mens det er natt i Australia?
o Hvis vi skulle lekt leken i realistisk tempo, som planeten jorda, hvor lang tid skulle vi brukt på å snu en gang rundt?
o Hvis vi skulle lekt leken i realistisk tempo, som planeten jorda, hvor lang tid skulle vi brukt på å gå en runde rundt sola?
o Hva er forskjellen mellom solsystemet i leken vår og det virkelige solsystemet?