Natt og dag

Tema: Verdensrommet, livet på jorda

Kompetansemål:

Etter 4. trinn:

  • Sammenligne modeller med observasjoner og samtale om hvorfor vi bruker modeller i naturfag

Etter 7. trinn:

  • Beskrive og visualisere hvordan døgn, månefaser og årstider oppstår, og samtale om hvordan dette påvirker livet på jorda

  • Bruke og vurdere modeller som representerer fenomener man ikke kan observere direkte, og gjøre rede for hvorfor det brukes modeller i naturfag.

Gjennomføring:

Deltakere: 4-10

To måter å spille på:

1.     Poengspill:

o   Hver gang det er dag på punktet ved «Stopp», får planeten 1 poeng.

2.     Utslagspill:

o   Dersom punktet er i natt (ikke synlig), ryker planeten ut.

Slik gjør dere:

1.     Roller og plassering:

o   Én deltaker eller lærer er Sola, og stiller seg midt i ringen. Sola kan bruke lommelykt for å symbolisere sollys.

o   De andre deltakerne er planeter, og skal bevege seg i bane rundt Sola.

2.     Forberedelser:

o   Baner kan tegnes med kritt på bakken (én bane per planet).

o   Hver planet velger et punkt på kroppen (f.eks. panne, albue). Dette kan markeres med teip eller ved å peke med en finger.

3.     Start leken:

o   Sola lukker øynene og sier «Start».

o   Planetene begynner å rotere rundt seg selv, samtidig som de går i bane rundt Sola.

o   Når Sola sier «Stopp», fryser alle.

4.     Vurdering av dag/natt:

o   Målet for planetene: Det valgte punktet skal være i dagslys.

Med lommelykt: Lyset må treffe punktet.

Uten lommelykt: Punktet må være synlig for Sola.

o   Sola kan snu seg rundt, men må stå på samme sted.

5.     Solformørkelse-regel (ekstraelement):

o   Hvis planetens valgte punkt blir skygget av en annen planet, skjer det en solformørkelse.

o   Da bytter de to planetene bane (i stedet for å ryke ut eller få poeng).

Utstyr:

Ikke noe utstyr nødvendig.

For visualisering:

o   Teip til markering

o   Kritt

o  Lommelykt

Hvordan skape faglige koblinger:

Forklaring av representasjon:

Elevene modellerer hvordan planetene kretser om seg selv og om sola. For hver runde må elevene reflektere over hvordan deres punkt er posisjonert i forhold til sola, og om dette vil bety at det er natt eller dag. Det kan bidra til å gi forståelse for at dagslys kommer av at man er vendt mot sola.

 

Aktuelle begreper:

o   Planet

o   Sol

o   Solsystem

o   Gå i bane/kretse

o   År

o   Døgn

 

Refleksjonsspørsmål:

o   Hvorfor er det ikke alltid dag samtidig på alle planetene?

o   Hvorfor kan det være dag i Norge mens det er natt i Australia?

o   Hvis vi skulle lekt leken i realistisk tempo, som planeten jorda, hvor lang tid skulle vi brukt på å snu en gang rundt?

o   Hvis vi skulle lekt leken i realistisk tempo, som planeten jorda, hvor lang tid skulle vi brukt på å gå en runde rundt sola?

o  Hva er forskjellen mellom solsystemet i leken vår og det virkelige solsystemet?