Skogbrann
Tema: Dyreliv, Systematikk
Kompetansemål:
Etter 2. trinn:
utforske et naturområde i nærmiljøet og beskrive hvordan noen organismer er tilpasset området og hverandre
Etter 4. trinn:
utforske og sammenligne ulike dyre- og plantearters tilpasninger til miljø og levesteder og drøfte hvorfor noen arter dør ut
Etter 7. trinn:
gjøre rede for hvordan organismer kan deles inn i hovedgrupper, og gi eksempler på ulike organismers særtrekk
Gjennomføring:
Deltakere: 6–30
Slik gjør dere:
1. Roller og plassering:
o To til tre deltaker starter som «Skogbrannen» og står i midten av banen.
o De andre deltakerne stiller seg på rekke på den ene siden av banen.
o Alle velger i hemmelighet hvilket dyr de er (f.eks. ekorn, elg, blekksprut eller fisk), uten å si det høyt.
2. Forberedelser:
o Aktiviteten krever et åpent område, f.eks. en gymsal eller en gresslette.
o Marker to linjer med god avstand mellom (ca. 30 meter): én der deltakerne starter, og én på motsatt side som de skal løpe til.
o Læreren leder leken ved å rope ut egenskaper eller beskrivelser som passer til dyrene, f.eks. «Alle som kan svømme», «Alle som lever i skogen» osv.
3. Start leken:
o Læreren roper en egenskap: «Alle som har fire bein, kom nå!»
o Deltakere som mener deres dyr passer til beskrivelsen, må løpe over til motsatt side.
o «Skogbrannen» i midten prøver å ta så mange som mulig.
4. Brennende trær-regel:
o Deltakere som blir tatt, blir til brennende trær.
o De må stå helt stille der de ble tatt (de har røtter, ikke føtter), men kan bruke armene til å prøve å ta andre som løper forbi.
o Etter hvert blir det flere og flere hindringer i banen, som gjør det vanskeligere å komme seg trygt over.
5. Skogbrann-regel:
o Når læreren roper: «Skogbrann!», må alle dyr løpe til motsatt side, uansett hva de har valgt å være.
o Dette skaper ekstra fart og spenning i leken.
Utstyr:
2-3 vester til de som er “Skogbrannen”
Evt. Kjegler til å markere bane
Hvordan skape faglige koblinger:
Forklaring av representasjon:
Lekens kobling til naturfaglig innhold knyttes i stor grad til hva lærer velger å rope av egenskaper og beskrivelser. Dette innebærer at leken er mulig å tilpasse til elevgruppens nivå. Leken er en autentisk situasjon der elevene kan introduseres for faglige om arters egenskaper og tilpasninger og samspillet i et økosystem. F. Eks: «Rovdyr», «gjeller», «svømmehud», «pattedyr». Elevene kan bli stimulert til å gjøre vurderinger om hva de kan vite om et dyr basert på kunnskapen de besitter. Leken kan stimulere til samtale om begreper og nysgjerrighet rundt dyrenes egenskaper.
Refleksjonsspørsmål:
o Lærte du noe nytt om dyret ditt?
o Var det noen av påstandene du var usikker på? (Tips: la elevene innhente informasjon for å svare på egne spørsmål som dukket opp underveis i leken)
o (La elevene diskutere sammen i par eller små grupper) Hva er likt for dyrene deres?
o (La elevene diskutere sammen i par eller små grupper) Hva er ulikt for dyrene deres?