Skogbrann

Tema: Dyreliv, Systematikk

Kompetansemål:

Etter 2. trinn:

  • utforske et naturområde i nærmiljøet og beskrive hvordan noen organismer er tilpasset området og hverandre

 

Etter 4. trinn:

  • utforske og sammenligne ulike dyre- og plantearters tilpasninger til miljø og levesteder og drøfte hvorfor noen arter dør ut

 

Etter 7. trinn:

  • gjøre rede for hvordan organismer kan deles inn i hovedgrupper, og gi eksempler på ulike organismers særtrekk

Gjennomføring:

Deltakere: 6–30

Slik gjør dere:

1.     Roller og plassering:

o   To til tre deltaker starter som «Skogbrannen» og står i midten av banen.

o   De andre deltakerne stiller seg på rekke på den ene siden av banen.

o   Alle velger i hemmelighet hvilket dyr de er (f.eks. ekorn, elg, blekksprut eller fisk), uten å si det høyt.

2.     Forberedelser:

o   Aktiviteten krever et åpent område, f.eks. en gymsal eller en gresslette.

o   Marker to linjer med god avstand mellom (ca. 30 meter): én der deltakerne starter, og én på motsatt side som de skal løpe til.

o   Læreren leder leken ved å rope ut egenskaper eller beskrivelser som passer til dyrene, f.eks. «Alle som kan svømme», «Alle som lever i skogen» osv.

3.     Start leken:

o   Læreren roper en egenskap: «Alle som har fire bein, kom nå!»

o   Deltakere som mener deres dyr passer til beskrivelsen, må løpe over til motsatt side.

o   «Skogbrannen» i midten prøver å ta så mange som mulig.

4.     Brennende trær-regel:

o   Deltakere som blir tatt, blir til brennende trær.

o   De må stå helt stille der de ble tatt (de har røtter, ikke føtter), men kan bruke armene til å prøve å ta andre som løper forbi.

o   Etter hvert blir det flere og flere hindringer i banen, som gjør det vanskeligere å komme seg trygt over.

5.     Skogbrann-regel:

o   Når læreren roper: «Skogbrann!», må alle dyr løpe til motsatt side, uansett hva de har valgt å være.

o   Dette skaper ekstra fart og spenning i leken.

Utstyr:

  • 2-3 vester til de som er “Skogbrannen”

  • Evt. Kjegler til å markere bane

Hvordan skape faglige koblinger:

Forklaring av representasjon:

Lekens kobling til naturfaglig innhold knyttes i stor grad til hva lærer velger å rope av egenskaper og beskrivelser. Dette innebærer at leken er mulig å tilpasse til elevgruppens nivå. Leken er en autentisk situasjon der elevene kan introduseres for faglige om arters egenskaper og tilpasninger og samspillet i et økosystem. F. Eks: «Rovdyr», «gjeller», «svømmehud», «pattedyr».  Elevene kan bli stimulert til å gjøre vurderinger om hva de kan vite om et dyr basert på kunnskapen de besitter. Leken kan stimulere til samtale om begreper og nysgjerrighet rundt dyrenes egenskaper.

 

 

Refleksjonsspørsmål:

o   Lærte du noe nytt om dyret ditt?

o   Var det noen av påstandene du var usikker på? (Tips: la elevene innhente informasjon for å svare på egne spørsmål som dukket opp underveis i leken)

o   (La elevene diskutere sammen i par eller små grupper) Hva er likt for dyrene deres?

o   (La elevene diskutere sammen i par eller små grupper) Hva er ulikt for dyrene deres?