Virus

Tema: Sykdom og smitte

Kompetansemål:

  • Etter 2. trinn:

    o   gi eksempler på noen vanlige sykdommer og samtale om hva man kan gjøre for å verne kroppen mot smittsomme sykdommer

    Etter 4. trinn:

    o   beskrive funksjoner i kroppens ytre forsvar og samtale om hvordan dette verner mot sykdom

    Etter 7. trinn:

    o   reflektere over hvordan teknologi kan løse utfordringer, skape muligheter og føre til nye dilemmaer

Gjennomføring:

Deltakere: 6–30

Slik gjør dere:

1.     Roller og plassering:

o   Én deltaker starter som Pasient 0: den første smittede.

o   Alle andre deltakere starter som friske, og stiller seg fritt på startområdet.

o   Pasient 0 står i midten og lukker øynene for å telle.

2.     Forberedelser:

o   Leken krever et større område, som en skolegård eller et skogsområde.

o   Avtal tydelige markeringer for hvem som er smittet og hvem som er frisk:

-Frisk: Albuene bøyd i 90 grader, hendene pekende opp.

-Smittet: Albuene bøyd i 90 grader, hendene pekende ned.

3.     Start leken:

o   Pasient 0 teller høyt til 10 med lukkede øyne.

o   I mellomtiden løper de friske deltakerne vekk og kan forsøke å gjemme seg eller holde seg i bevegelse.

o   Når tellingen er ferdig, begynner pasient 0 å jakte på og smitte de andre.

o   Deltakere som blir tatt, blir smittet, og blir med pasient 0 for å ta resten.

4.     Markering underveis:

o   Når to deltakere møtes, må de vise status (frisk eller smittet) med armtegnet sitt.

o   Dette forhindrer feil og gjør leken rettferdig.

5.     Slutt på leken:

o   Leken fortsetter til det bare er én frisk deltaker igjen.

o   Denne deltakeren kan utropes som vinner, eller neste runde kan starte med en ny pasient 0.

 

Variasjon av leken: Vaksinasjon og virus.

o   Leken gjennomføres på samme måte, men én ekstra deltaker er lege, og har med seg vester.

o   Legen starter 10 sekunder etter pasient 0, og kan vaksinere friske deltakere ved å gi dem en vest som de surrer rundt hånda.

o   Hvis en vaksinert deltaker blir tatt, må de legge vesten på bakken og er ikke lenger beskyttet av vaksinen.

o   Legen kan plukke opp vester og vaksinere flere.

o   Hvis legen blir tatt av en smittet, må hen telle til 10 før hen kan fortsette å vaksinere.

Utstyr:

  • Ikke noe utstyr nødvendig.

     

    Ved variasjon: vester

Hvordan skape faglige koblinger:

Forklaring av representasjon:

 Leken viser hvordan en sykdom kan spres fra én person til mange på kort tid, akkurat som en smittsom sykdom i virkeligheten. Pasient 0 representerer den første som er smittet i et utbrudd, og når deltakere blir tatt, «smitter» de videre. Dette illustrerer eksponentiell smittespredning. Elevene kan se hvordan kontakt mellom mennesker og bevegelsesmønstre påvirker hvor raskt sykdommen spres.

 

Variasjon: Vaksinasjon og virus:

Legen i leken representerer helsepersonell eller vaksineprogram som beskytter mennesker mot sykdom. Ved å vaksinere mange, blir det vanskeligere for viruset å finne nye friske å smitte. Dette illustrerer flokkimmunitet. Leken gjør det synlig at vaksinasjon beskytter både individet og samfunnet.

Refleksjonsspørsmål:

o        Hva skjedde da én person startet som "smittet"? Hvordan spredte smitten seg?

o        Var det lett eller vanskelig å unngå å bli smittet? Hva gjorde det vanskelig?

o        Hva kan dette fortelle oss om hvordan ekte virus sprer seg i samfunnet?

o        Hva kan være forskjeller mellom leken og virkeligheten?

Variasjon:

o   Hva er forskjellen mellom å være vaksinert og ikke vaksinert?

o   Hvordan hjelper det at noen er vaksinert for de som ikke er det?

o   Hva kan være grunnen til at legen starter etter pasient 0?