Virus
Tema: Sykdom og smitte
Kompetansemål:
Etter 2. trinn:
o gi eksempler på noen vanlige sykdommer og samtale om hva man kan gjøre for å verne kroppen mot smittsomme sykdommer
Etter 4. trinn:
o beskrive funksjoner i kroppens ytre forsvar og samtale om hvordan dette verner mot sykdom
Etter 7. trinn:
o reflektere over hvordan teknologi kan løse utfordringer, skape muligheter og føre til nye dilemmaer
Gjennomføring:
Deltakere: 6–30
Slik gjør dere:
1. Roller og plassering:
o Én deltaker starter som Pasient 0: den første smittede.
o Alle andre deltakere starter som friske, og stiller seg fritt på startområdet.
o Pasient 0 står i midten og lukker øynene for å telle.
2. Forberedelser:
o Leken krever et større område, som en skolegård eller et skogsområde.
o Avtal tydelige markeringer for hvem som er smittet og hvem som er frisk:
-Frisk: Albuene bøyd i 90 grader, hendene pekende opp.
-Smittet: Albuene bøyd i 90 grader, hendene pekende ned.
3. Start leken:
o Pasient 0 teller høyt til 10 med lukkede øyne.
o I mellomtiden løper de friske deltakerne vekk og kan forsøke å gjemme seg eller holde seg i bevegelse.
o Når tellingen er ferdig, begynner pasient 0 å jakte på og smitte de andre.
o Deltakere som blir tatt, blir smittet, og blir med pasient 0 for å ta resten.
4. Markering underveis:
o Når to deltakere møtes, må de vise status (frisk eller smittet) med armtegnet sitt.
o Dette forhindrer feil og gjør leken rettferdig.
5. Slutt på leken:
o Leken fortsetter til det bare er én frisk deltaker igjen.
o Denne deltakeren kan utropes som vinner, eller neste runde kan starte med en ny pasient 0.
Variasjon av leken: Vaksinasjon og virus.
o Leken gjennomføres på samme måte, men én ekstra deltaker er lege, og har med seg vester.
o Legen starter 10 sekunder etter pasient 0, og kan vaksinere friske deltakere ved å gi dem en vest som de surrer rundt hånda.
o Hvis en vaksinert deltaker blir tatt, må de legge vesten på bakken og er ikke lenger beskyttet av vaksinen.
o Legen kan plukke opp vester og vaksinere flere.
o Hvis legen blir tatt av en smittet, må hen telle til 10 før hen kan fortsette å vaksinere.
Utstyr:
Ikke noe utstyr nødvendig.
Ved variasjon: vester
Hvordan skape faglige koblinger:
Forklaring av representasjon:
Leken viser hvordan en sykdom kan spres fra én person til mange på kort tid, akkurat som en smittsom sykdom i virkeligheten. Pasient 0 representerer den første som er smittet i et utbrudd, og når deltakere blir tatt, «smitter» de videre. Dette illustrerer eksponentiell smittespredning. Elevene kan se hvordan kontakt mellom mennesker og bevegelsesmønstre påvirker hvor raskt sykdommen spres.
Variasjon: Vaksinasjon og virus:
Legen i leken representerer helsepersonell eller vaksineprogram som beskytter mennesker mot sykdom. Ved å vaksinere mange, blir det vanskeligere for viruset å finne nye friske å smitte. Dette illustrerer flokkimmunitet. Leken gjør det synlig at vaksinasjon beskytter både individet og samfunnet.
Refleksjonsspørsmål:
o Hva skjedde da én person startet som "smittet"? Hvordan spredte smitten seg?
o Var det lett eller vanskelig å unngå å bli smittet? Hva gjorde det vanskelig?
o Hva kan dette fortelle oss om hvordan ekte virus sprer seg i samfunnet?
o Hva kan være forskjeller mellom leken og virkeligheten?
Variasjon:
o Hva er forskjellen mellom å være vaksinert og ikke vaksinert?
o Hvordan hjelper det at noen er vaksinert for de som ikke er det?
o Hva kan være grunnen til at legen starter etter pasient 0?